Motywacja do ćwiczeń i zmiany nawyków żywieniowych. Jak ją znaleźć i… nie zgubić?

Pracując codziennie z naszymi klientami wiemy, jak ogromnym problemem i hamulcem wszystkich poczynań jest brak motywacji – do ćwiczeń, do zmiany jadłospisu, do wykształcenia zdrowszych zwyczajów. Przygotowaliśmy więc pięć kroków, dzięki którym motywację tę w sobie nie tylko odnajdziesz, ale przede wszystkim utrzymasz, a dzięki temu osiągać będziesz zamierzone rezultaty.

Krok pierwszy: ODnajdź motywację Wewnętrzną

Zastanów się, jak satysfakcjonująca sylwetka wpłynie na Twoje codzienne życie. Jak wpłynie na Twoją pracę, na relację z bliskimi, z przyjaciółmi; jak wpłynie na Twoje samopoczucie. Motywacja do treningu to bowiem nie tylko chęć regularnych spotkań na treningach, to przede wszystkim chęć do zmiany – a zmiana, jak sama nazwa wskazuje, ma nieść ze sobą określoną ewolucję. Co więc zmieni się, kiedy zmieni się Twoja sylwetka? Zamknij oczy i wyobraź sobie, co dokładnie będzie! Więcej energii do zabawy z dziećmi? Radość, kiedy patrzysz w lustro? Siła do chodzenia po ukochanych górach? Motywacja do ćwiczeń, którą musisz w sobie wykształcić, powinna być jasno powiązana z efektami i konkretną, wymierną zmianą w Twoim życiu.

Krok drugi: powiedz innym o swoim wyzwaniu

Osiągniesz dzięki temu dwie rzeczy: po pierwsze, będziesz czuł/czuła się bardziej „zobowiązany/a” do zrealizowania swoich postanowień; po drugie zaś zyskasz sprzymierzeńców w swojej walce. Bo jak znaleźć motywację do ćwiczeń, jeżeli Twoje otoczenie nie jest wspierające? Wystrzegaj się także osób, które podważać będą sensowność wyznaczonych przez Ciebie celów, wypytywać „po co Ci w ogóle te treningi” i zastanawiać się na głos, „a że Tobie się chce”. Powiedz najbliższym, jak ważne jest dla Ciebie to, aby osiągnąć wymarzone rezultaty, a ich wsparcie naprawdę Ci się przyda. Tym samym dobrze będzie, jeżeli znajdziesz w swoim otoczeniu osoby, które prowadzą podobny styl życia: koleżanka z pracy, która lubi jogging albo sąsiadka, która zdrowo gotuje. Brak motywacji do ćwiczeń to często brak życzliwego, rozumiejącego Cię otoczenia.

Krok trzeci: kontroluj efekty w wymierny sposób

Jak znaleźć motywację do ćwiczeń i zmiany odżywiania, jeżeli… nie widzisz efektów? Tak, brzmi to banalnie, ale prawdą jest, że jeżeli trudno ocenić, czy osiągamy zamierzone cele, to chęć do kontynowania obranej drogi po prostu spada. To efekty napędzają nasze działanie, a kiedy nie widzimy ich miesiąc czy dwa wydaje nam się, że ich nie ma – z tym, że to nie do końca prawda. Kiedy oglądasz się w lustrze codziennie, dostrzeżenie zmian jest trudne. Dlatego warto rozpocząć od zrobienia pomiarów (tak wagi, jak i obwodów ciała!) oraz zdjęć; w razie możliwości również testów sprawnościowych. Porównanie tych wszystkich parametrów co każde cztery tygodnie da Ci nie tylko jasny obraz wymiernych efektów, ale i dalszą motywację do ćwiczeń.

Krok czwarty: wyznaczaj sobie mniejsze, krótkoterminowe cele

Motywacja do treningu nie jest dana raz na zawsze – i wie to każdy, kto podejmował jakąkolwiek aktywność fizyczną. Aby aktywnie ją stymulować warto więc wyznaczać sobie krótkoterminowe, mniejsze cele. Przykład? Zamiast zakładać, że schudniesz 10 kilogramów w pięć miesięcy, rozłóż po 2 kilogramy na każdy miesiąc. Osiąganie drobniejszych celów, ale regularnie – w połączeniu z opisaną w kroku trzecim wymierną kontrolą efektów – nie tylko realnie przybliży Cię do realizacji celów, ale pomoże utrzymać motywację do ćwiczeń.

Krok piąty: wyrabiaj w sobie pozytywne nawyki

Odpowiedzią na pytanie, jak znaleźć motywację do ćwiczeń i zdrowego odżywiania jest przede wszystkim zmiana nawyków. A dokładniej zaś wyrabianie w sobie takich zwyczajów, które będą korzystne dla Ciebie i Twojego organizmu. Jak to zrobić? Treningi ustal o konkretnych godzinach lub sytuacjach. Twój mózg szybko przyzwyczai się, że ćwiczysz „po pracy” albo „kiedy córka jest na korepetycjach”; momenty te będą dla niego swoistym przypomnieniem. Trening i zdrowe odżywianie powinny wejść Ci w nawyk, stać się częścią codzienności, czymś naturalnym – nawykiem.

Jeżeli nie możesz znaleźć motywacji do ćwiczeń i zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze, wdróż opisane przez nas techniki w życie. Nie mamy wątpliwości, że przyniosą wymierne efekty!

Jak jeszcze możemy Ci pomóc?

MF Studio
Toruń

ul. Szosa Chełmińska 169a
87-100 Toruń

MF Studio
Bydgoszcz

ul. Dworcowa 13
85-010 Bydgoszcz

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2020
Wykonanie The First